הפשפשים, טפילים מוצצי דם, נמצאים בפינות רבות ברחבי הבית, ואוהבים במיוחד מצעים ומזרנים. מומלץ להיפטר מהם במהרה ולהזמין שירתי הדברה מקצועית שתדאג להרחיקם בפעולת חיסול משולבת.

פשפש המיטה

מה נבקש? ביי לפשפש

פשפש המיטה הוא חרק טפיל חיצוני של בעלי חיים ויונקים, כולל האדם. הוא ניזון ממציצת דם ולכן אם נתקלתם בפשפשים – חשוב לקרוא למדביקים מקצועיים שידאגו להדברת פשפש המיטה. אורכו של הפשפש הבוגר 5-6 מ"מ, צבעו חום אדמדם. גופו שטוח ופחוס, ובאזור פיו ממוקמים גפיים בצורת חדק, לצרכי למציצת דם.

לאחר ארוחת הדם, מתארך הפשפש בכ-2 מ"מ. הפשפשים מעדיפים לשהות בקבוצות במקומות מסתור על מצע מחוספס. הם מסוגלים לשרוד שבועות ללא תזונה, אך כמובן מעדיפים להיות "שבעים". הם ניזונים מדם בשעות הלילה המאוחרות בדרך כלל, בעיקר מדם האדם.

פשפשים בכל פינה

מחזור חייו של הפשפש הוא בעל 3 שלבי התפתחות: ביצה, נימפה ובוגר. ימים ספורים לאחר הפיכתו לבוגר מתחילה הזדווגות וכשלושה ימים אחר כך מגיעה ההטלה. הביצים בוקעות כשבוע לאחר מכן. הנקבה מטילה למעלה מ-300 ביצים במהלך חייה. בתנאי טמפרטורה של 25 מעלות מחזור החיים של הפשפש הוא כחודש וחצי בטמפרטורה של 18 מעלות המחזור יכול להימשך אף למעלה מארבעה חודשים.

הפשפש נמצא בכל מקום – מבתים, מוסדות, מקומות בילוי, ועד לרכבים. הוא עובר ממקום למקום על ידי העברת חפצים נגועים כגון רהיטים, מזרונים, שטיחים מזוודות וספרים. במתחם נגוע, הפשפש יימצא בכל רחבי הבית במקומות חשוכים ואפלוליים כמו בסדקים, חריצים, מסגרות של תמונות, קפלי בד, עץ, קופסאות, מיטות, מזרנים, קפיצים, ריפודים, צעצועים ושטיחים.

עקיצות כואבות וכתמים על המזרנים

עקיצותיו של הפשפש אינן נעימות ועלולות לגרום לגירוי מקומי חזק מאוד. הפשפשים מתחילים להציק ולהטריד שבוע-שבועיים אחרי כניסתם לבית.

כיצד ניתן לזהות שהפשפש הלא רצוי נמצא בביתנו? כשמזהים 3-4 עקיצות במקומות חשופים, שנוספו בזמן השינה בלילה. כאלה שלא מורגשות בזמן העקיצה, אך מתגלות לאחר היקיצה. סימן נוסף הוא כתמי דם וצואה על המצעים והמזרנים, שהפשפש נוהג להשאיר.

הנחיות חשובות לסובלים מפשפשים:

  • לא להוציא מזרן לשמש.
  • לא לרסס בתכשיר ביתי, כי אז המזיק עובר למקומות אחרים בבית.
  • לקראת ההדברה - להוציא בגדים נקיים מהארון, וילונות, מצעים וצעצועים למייבש כביסה בבית ולהפעיל ב-70 מעלות. יש לאחסן אותם בשקית סגורה.
  • הפעלת מכונת כביסה בכביסה רגילה (40 מעלות) אינה מרחיקה את הפשפשים מהבדים. הפעולה אפקטיבית בכביסה בהרתחה ב-60 מעלות ומעלה.

מה נעשה כדי שהמציקים האלה "ינתרו" מאיתנו הרחק הרחק?

הפרעושים אוהבים להסתתר בין שערות שטיחים, מזרונים ורהיטים מרופדים. לכן יש לשאוב אבק, ואת תכולת השואב לאטום ולהרחיק מיד מהבית.
יש לערוך מעקב אחר חיות המחמד שלנו, לוודא שאינן נושאות פרעושים, לדאוג לרחוץ אותן עם תכשירים המיועדים להרחקת פרעושים, ולציידן בקולרים דוחי פרעושים.
יש לכבס בהרתחה בגדים, מצעים, מגבות ובדים שנחשפו לפרעושים.
חשוב לשמור על היגיינה ביתית וניקיון, כגון שטיפת רצפות.

סוף לפשפשים – הדברה מקצועית

פעולת ההדברה של פשפש המיטה חייבת להתבצע כחלק מהדברה משולבת באזורים בהם התגלה, שכוללת שאיבה חזקה, סתימת סדקים, הדברה באמצעים פיזיקליים וכימיים, וביקור חוזר לביקורת, כעבור 10 ימים עד שבועיים. וביצוע פעולת בהתאם לממצאים.

הדברת הפשפש מתבצעת בכמה אופנים, בהתאם למקרה. כל טיפול להדברת פשפשים מתחיל בבדיקה מדוקדקת ויסודית של כל אזורי הבית בהם חשד להימצאות הפשפש.

לאחר מכן, נקבעות הפעולות להדברת הפשפשים. בהן: שימוש בשואב - מסייע לסלק את הפשפשים, אך לא כולל ביצים; שימוש בקיטור יבש – מסלק את הפשפשים והביצים אך לעיתים אינו מספק פתרון הוליסטי, והוא יעיל רק באופן זמני; אוויר חם – אפקטיבי אך קשה לביצוע בגלל חשש מחימום חפצים בחדר;

הדברה בקור – יעיל לחפצים קטנים שניתן להכניסם למקפיא למשך 10 שעות ומעלה.

לאחר ביצוע הפעולות הראשוניות נעשית הדברה על ידי שימוש בחומרי הדברה ידידותיים לסביבה מומלצים על ידי המשרד להגנת הסביבה. ישנם מגוון חומרים כאלה. הבחירה בחומר נעשית על ידי המדביר המקצועי.

זכרו: הדברה חלקית של הפשפש עלולה להגדיל את הנזק בשל פיזור הפשפש על שטחים נוספים ורבים יותר. הקושי האובייקטיבי בהדברת פשפש המיטה, ומורכבות הטיפול בבעיה, מחייב הזמנת מדביר מקצועי בעל היתר הדברה.